söndag 30 maj 2010

Konsten att välja kök...


Happy mothers day!

Idag är det precis två år sedan vi snurrade runt i alla köksaffärer inom ett par mils radie för att finna VÅRT (eller MITT som sambon säger) kök. Inte lätt att välja mellan det stora utbud som finns och är man velig som mig förstår ni att det var svårt!!!
Ändå hamnade vi tillslut på IKEA där jag fann denna vita högblanka luckan och till den lokala köksfirman där vi fann bänksskiva + diskho, ett val som jag är så nöjd med än idag :-)

Vi bor som sagt i ett 70-talshus och här går det liksom inte ändra något i planlösningen, så ett korridorskök fick det bli, vare sig jag ville eller ej ;-) Mina två önskemål var att jag ville ha ett enkelt kök som smälter bra in med huset och det bara var tvunget att vara en SMEG-spis!

Så två år senare sitter jag här och är ganska nöjd över valen vi gjorde då, trots att det är ett liiitet sketet korridorskök, jag fick ju trots allt min SMEG :-D
Tänk att så lite ändå kan göra så mycket!

För ett tag sen köpte jag 3 snygga och framför allt vassa knivar och tycker att dom förtjänar en plats på väggen, så nu vill jag ha tips på snygga knivlister från er, då jag själv inte lyckats funnit någon!

Önskar en skööön söndag!

Kram Sofie

21 kommentarer:

Vilmelina sa...

God morsdag!!
Kjøkken ditt er lekkert! Det er så rent og enkelt. Store og dyre valg er vanskelig å ta, men dette kjøkkenet må du være fornøyd med!! Jeg digger det!!
ha en fin dag!!
klem

Timmerhuset sa...

Jättesnyggt kök, och finfina luckor! Vi har ett IKEA-kök som förra ägaren satte in. Jag gillar inte luckorna de valde, så jag skulle gärna byta ut dem.

Ha det gott, Karin

Barbamamatill4 sa...

Jaa ditt kök är ju det snyggaste!!!!! Hade vi bott kvar i samma hus hade jag kopierat dig så mkt jag orkat ;)
Det finns ett hus, spm vårt, som har tagit bort alla väggar och allt under trappen. Sen har dom gjort kök av hela "skiten". Grymt läckert vill jag lova. Så hade jag oxå velat göra. Byta ut trappen mot en läcker svart spiraltrapp hade ju varit det optimala!!!
KRAM!

MITT VITA HUS sa...

Grymt fint vännen:) Jag har fan av högblanka luckor och vi valde ju det med till huset..nu är det bara det urfula kakelt som ska göras om innan jag blir nöjd:) Har ju också en SMEG men bara en diskho;) Har missat massor inlägg hos dig, lustigt för jag prenumererar via bloglovin' hrmm ja iallafall kul att du kom tillbaka efter den lilla pausen:)

Stor kram till dig!

in my goodie bag sa...

Snyggt kök! Blir väldigt avisa på din SMEG!!! Vill ha.. fast kylskåp, men det kanske du har också..?
Kram

House number 15 sa...

Snyggt kök!!! Ni valde helt rätt, ni har det såå fint

Ha det gott!
Kram C

Vitt och Blått sa...

Ditt kök är supersnyggt!!!! Vi var också inne på de högblanka på IKEA först, men det blev lite lantligare här hemma tillslut. Är också väldigt nöjd. Trevlig vecka - kram E

Martina sa...

Såå fint, förstår att du är nöjd! Spisen är urtjusig!!

Kisse sa...

Gud vad svårt det måste vara att välja kök, man vill ju ha något som är modernt länge liksom:)

Smilla sa...

Ja det är svårt att välja. Vi valde och byggde vårt drömkök med ändrad planlösning i ett 70-talshus som vi nu funderar på att sälja. Köket gör det dock oerhört svårt eftersom vi fortfarande inte sett ett kök någonstans som vi gillar så mycket. Kanske borde vi ha gjort det enklare (och billigare) ;)

Anonym sa...

Sofies kök är SÅ snyggt, och du får ju inte glömma att berätta att din bror gjort en insats i det hela ;-)//Maddis

Ika sa...

Kaklet är jätte fint o dina hyllplan på väggen är precis som jag vill ha det. Gäller att spara länken hit så att sambon får se. :-)

Grodmamman sa...

Snyggt kök ni har! Vi håller precis på med att sätta in ett högblankt IKEA-kök hos oss!:) Vi har valt att ha en häll istället och jag har valt en diskbänk med två hoar. Maken har valt ugn och micro och nu passar inte luckan som ska vara över dessa, då vitvarorna är större än de som finns på IKEA!:( Får se om vi hittar någon lösning. Skönt att höra dock att du fortfarande efter två år är nöjd med ditt kök!
Kram

Stjärnor & Champagne sa...

Ja det är inte lätt men det ser väldigt fint ut hos er. Ha det gott vännen/ Kramkram Anne

marte sa...

Eva Solo har et fint oppheng til kniver som ville passet fint til din lekre Smeg komfyr;)

mirka sa...

Så himla fint kök ni(du) har :) Jag har ett tips om knivmagnet

http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=KG3066

Kanske inte det du söker, men fin är den ju iallafall :)

Simsalabim sa...

Köket är verkligen lika fint idag som jag kan tänka mig att det var när det var nytt. Inte känns stilen "2 år gammal" heller. Ni valde tidlösa material och färger. Håller själv just nu på att göra om mitt eget kök. Kommer att visa upp resultatet på min blogg om några dagar. (För då hoppas jag att det är klart!!)

Frida sa...

Vilket snyggt kök! Resultatet blev verkligen bra!

enôma sa...

men hjälp vad tjusigt! =) Kram på dig och glad sommar! /Z

Anonym sa...

Supersnyggt! Jag och min lilla familj bor i ett äldre hus som dock renoverades på 70-talet (på med gult tegel och bruna snickerier!!) och vi kämpar på med att förvandla detta hem till vårt hus att trivas i. Din blogg inspirerar mig mycket! Synd att inläggen duggar glest! Fast jag förstår dig fullt och fast!

Den där runda brickan är så fin! Kan handlas via nätet?

Ha det gott!

camilla sa...

Kommenterar väldigt sent men jag tror jag helt missat ert fantastiska kök, annars hade jag lagt det på minnet! Så där vill jag också ha det! Jag undrar vad det är för bänkskiva ni har? Stor tumme upp för hela köket, och ert övriga hem förstås!