fredag 29 januari 2010

Mattjakt!

Härliga fredag!

Jag är på mattjakt och det är inte lätt att finna den rätta. Vår hall är låååång och smal och att hitta snygga mattor som passar i längd och bredd är inte helt enkelt. Mina kriterier är också att den ska tåla att ungarna missar att man tar av sig skorna på klinkersgolvet, som händer typ jämt, och katter som hårar av sig, som också händer typ jämt!
Bildbevis på nya dörren + sidofönster får ni med :-) Är nöjd med ljusinsläppet därifrån, då hallen blev lite ljusare. Är även nöjd med det runda fönstret då det passar ihop med husets stil, mer bilder på utsidan kommer framöver som jag lovat...Fast det är inte mycket att se *ha ha*
Vet inte om den är så praktisk, men jag har fastnat för denna svartvit randiga matta i ull från DAY HOME. Ni som har ullmattor, hur tåliga är dom mot smuts och är dom lätta att dammsuga när hårbollarna varit i farten?! Ja, egentligen skulle väl en plastmatta vara mer praktisk kanske...

Bild från CanCan

Måste också bara säga att lampan fick stanna kvar här hemma och jag känner mig mer än nöjd :-) Tack ni rara för att ni gjorde mitt beslut lite lättare, härligt att det finns likasinnade
som förstår det här med skrivbordslampor i fönstren ;-) :-)

Önskar er alla en härlig helg!
Själv blir det att jobba hela lååååånga helgen!

KRAM Sofie

21 kommentarer:

Inredningsgalen sa...

Ja den mattan är snygg, men inte så praktisk! Vi har en helt svart hampamatta från Day hemma i våran hall. Super!!! Du kan kliva in hur skitig som helst o det går att damsuga eller banka bort. Jag köpte den hos Anna Karin på can can!!!!

Nettan sa...

Hej! Å tack för gullig kommentar hos mig! Himlans snygg matta men av erfarenhet vet jag att det inte är så praktiskt..luktar inget vidare när den blir blöt heller!;-( Har precis ´varit "redig" å lagt in en ny plastmatta i köket!
Kram Nettan

Stämningsfullt sa...

Hej!
Haha när jag läste rubriken och sen såg er fina hall så tänkte jag att det skulle vara snyggt med en randig matta från Day! Sen ser jag att du tänkt precis lika :) Jag skulle dock aldrig våga köpa en så dyr och fin matta till vår hall. Jag skulle väl bli ett nervvrak innan dagen var över hahaha :)
Kram!

♥ Mittvitahus ♥ sa...

Jag har samma svarta hampa matta som inredningsgalen, den är helt kanon iofs har vi den inte i hallen men ändå, man vet ju inte kanske hamnar den där någon gång med:) Den finns på can can den med:) Lycka till:) Kram Mia

Cecilia sa...

Jag säger bara: Pappelinamatta! Plastmatta som är toppen och finns i många fina färger och mönster. Lycka till!

MARIE -Inredningsdrömmar sa...

Hej

Bra att lampan fick stanna!
Jag har haft en ullmatta i hallen som tillråga på allt var vit och det var ingen bar lösning varken med ull eller med vitt. Plasmatta däremot är ju riktigt bra, jag har en svart från pappelina som jag faktiskt aldrig tröttnar på och den är bara att tväta när den blir lortig.
Fin hall ni har!

Ha en jätte bra helg!

Kram Marie

Grodmamman sa...

Fin hall ni har och vad fint det var med den nya dörren och fönstret bredvid.
Fin skänk ni har i hallen också. Har lite funderingar på något liknande i vår hall.
Kram

Barbamamatill4 sa...

Blev såå snyggt med nya dörren. Ullmatta, nja, som ovan talare. kan lukta när den är blöt. Plastmatta = inte det snyggaste men superpraktiskt. Har en vit lååång i vårt lååånga kök och den slänger jag i maskin! Funkar kanon med lite vanish på fläckarna.
***
I april flyttar vi ifrån vårt hus. Nu har vi hittat en sån läcker lght och det ska bli ett nöje att bli "stadsbor" igen ;) Lägenheten har charm, är lite större än huset i kvm och är bara såå jag! Att vi hyr spelar inte så stor roll för den ligger mitt i centrum och när jag fått fara fram med min vita färgburk så kommer den att bli som ett slott ;) Eller en våning, som man säger i hufvudstaden...
Ska visa bilder nån gång men kolla planlösningen i bloggen sålänge...
Kommer självklart att sakna vårt hus så det är tur att jag kan kolla in hemma hos dig då och då...
KRAM

Barbamamatill4 sa...

Blev såå snyggt med nya dörren. Ullmatta, nja, som ovan talare. kan lukta när den är blöt. Plastmatta = inte det snyggaste men superpraktiskt. Har en vit lååång i vårt lååånga kök och den slänger jag i maskin! Funkar kanon med lite vanish på fläckarna.
***
I april flyttar vi ifrån vårt hus. Nu har vi hittat en sån läcker lght och det ska bli ett nöje att bli "stadsbor" igen ;) Lägenheten har charm, är lite större än huset i kvm och är bara såå jag! Att vi hyr spelar inte så stor roll för den ligger mitt i centrum och när jag fått fara fram med min vita färgburk så kommer den att bli som ett slott ;) Eller en våning, som man säger i hufvudstaden...
Ska visa bilder nån gång men kolla planlösningen i bloggen sålänge...
Kommer självklart att sakna vårt hus så det är tur att jag kan kolla in hemma hos dig då och då...
KRAM

Theres sa...

Vilket otroligt fint hus du har, en dröm i vitt :) Mvh Theres

Livet på kyrkstigen sa...

Hej Sofie, vilken fin blogg du har! Angående matta så är jag väldigt nöjd med mattan som vi har i hallen den kallas mormorsmatta och finns i olika färger. Kolla min blogg om du vill, där har jag en bild på den. Trevlig helg!

Fröken Fräken sa...

Här är det samma typ av hall - lång och smal. Och det har aldrig gått att ha någon form av tyg- eller ullmatta där (och jag har inte ens barn, men är fenomenal på att själv gå in med skorna på) så här har det blivit en randig plastmatta!

Anonym sa...

Hej !
Har ingen erfarenhet med ullmatta i hall, men hade förr en till vardagsrum, ingen höjdare då jag hade den långåriga katten Wiskey om du minns. Hopplöst att få bort katt hår.... Men håller med denna från CanCan är jättesnygg!! Kram kusin Åsa

HOME SWEET HOME sa...

Hallå Sofie
Skulle välja svart och vit plastmatta direkt, har en själv det är ju super. Känns ju skönt att kunna skölja ur den ibland. Speciellt på vintern.
SÅ SNYGGT du har !!!
Kram Bitte

madde sa...

Vad fint ni har det!!!

Måste nog instämma angående plastmattan, fortfarande snyggt och mycket mer praktiskt i en hall och när man har birmakatter... :o)

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Ja, den är jättesnygg, och inte alls opraktisk om det ska hamna smutsiga stövlar på den. Ull är väl himla tåligt, eller?
Annars tycker jag att Pappelina faktiskt har himla snygga plastmattor...svårt val :-)

Må så gott!
Lina

milla-andante sa...

Kul att du behöll lampan..!
Men den fina mattan skulle jag heller inte stampa in med leriga och blöta skor på...
Kram från en som just nu är mattlös i hallen...

tinginneoute sa...

Kikade in en stund hos dig. Ville bara skriva en lite kommentar när jag ändå var här,
Trevlig helg
/Marie

Home of Nina sa...

Ursnygg matta, men jag får nog vara tråkig och hålla med de flesta andra. Tråkigt att snyggt och praktiskt inte alltid går hand i hand. Skulle nog också titta på en pappelinamatta.
Ha en riktigt trevlig helg! Nina

syster doris sa...

Fast ett riktigt kap är den randiga svartvita plastmattan från rusta!...
Kram tina

AK/CanCan sa...

Hej Sofie! Håller med Inredningsgalen välj hellre den svarta hampa mattan från DayHome. Den här långsmala randiga är suverän i en innerhallar eller sovrummet. Som alternativ till Pappelina kan jag hjälpa till med en svart/vit /grå randig matta, lika praktisk men bättre pris och snygg! Kul att du hittade till oss på CanCan hör av dig om du vill få bilder..Må så gott och lycka till!