tisdag 18 september 2007

Skrivbord under förvandling...

Kom till dagis förra veckan och fick höra av personalen att min stackars son minsann inte äger något skrivbord. En lite skamsen mamma svarar att jag inte hittat det rätta *skäms*
Sonen hade under en målarstund på dagis deklarerat att det var sååå synd om honom för han hade varken pennor, papper, målarfärg och hör och häpna INGET skrivbord *ler* Han kan konsten att leka martyr min käre son och jag fick förklara att visst har vi papper, pennor och målarfärg hemma, MEN inget skrivbord!
Dagen efter kommer en av fröknarna fram och säger att hon har ett gammalt skrivbord som hon ändå tänkt ge till Pingstkyrkans loppis och undrar om vi inte vill ha det.
Sagt och gjort, vi åkte dit kikade och hämtade hem ett alldeles gratis skrivord, dock inte vad jag letat efter, men man kan ju ändra sig :-)
Givetvis var mina planer från start att det skulle bli vitt, vitt, vitt...
Så nu är jag där, efter noga slipande och tvättande med målartvätt har det har blivit struket en gång med grundfärg och en gång med lackfärg. Bara två strykningar kvar, allt för att det ska vara extra slagtåligt!
Visar ett litet smakprov på hur det ser ut nu och då. Även den gamla skolstolen fick bli vit, för att matcha skrivbordet.

Funderar över beslag till bordet, då det inte fanns med någon nyckel. Har fastnat lite för dessa från http://www.gysinge.nu/ , perfekt att dölja nyckelhålen med...

Kram Sofie

11 kommentarer:

Sofie sa...

Oj vad snyggt skrivbordet blev vitt! Mamma och pappa har ett nästan exakt likadant, som jag ville adoptera och måla, men det är arvegods så mamma vill gärna ha kvar det tyvärr... Vad lite färg kan göra så mycket!

Anonym sa...

Riktigt snyggt! Vilken snäll dagisfröken

Millan sa...

Halloj!

Satan i gatan vad snyggt det blev!
Kan du ta med färgburken o komma hem till mej? *hihihih*
Jag undrar om du slipade skrivbordet nåt innan du målade det?
Har ett vitrinskåp som ska bli vitt nämligen o det ä i björkfaner eller vad det kallas :) Vilken färg använder du?

elin1976 sa...

Dette her var et nydelig skrivebord. Har aldri sett sånne før men du verden så flott. Synes det var fint sånn som dt var men fantastisk som hvitt. Kan jeg få se bilder av det når du har fått det på plass og er helt ferdig?
Ha en fin Torsdag. Klem:O)

Sofie heter jag... sa...

Millan: Hejsan! Springer med färgburken i högsta hugg *ha ha*
Nu är det äntligen klart, ska till IKEA imorgon och köpa lite "piff" bara!
Ja, jag hade pappas slipmaskin,och slipade bort själva lackytan med, men det går nog om man rubbar ytan lite med :-) Det här var också i något björkfaneraktigt.
Använde grundfärg först och sedan vanlig VIT, köpte Beckers på COOP, den oljebaserade, luktar som tusan men håller bra!
Lycka till med målningen, kommer bli sååå fint när det är klart :-)

Elin: Ja, visst var det, men oj så slitet när man kom nära...
Tänk vad lite vit färg kan göra :-)
Bilder kommer, ska som sagt till IKEA imorgon och fixa lite saker först.

Kram på er och ha en bra dag / Sofie

Lantliga drömmar sa...

Såå snyggt i vitt!

/Heidi

Terese sa...

jäklar! hade aldrig kunnat drömma om resultatet! SKITSNYGGT!!!!

Hemma på vår gata sa...

Jisses va fint det blev!! Vilken otrolig skillnad...det ser ärlig riktigt tråkigt ut när det inte är målat men nu är det ju en dröm!
Ska bli kul att få se det på plats ordentligt sen med!!

KRAM Annica

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Hehe ens eget dåliga samvete... ::) Det är svårt att ens önska att folk ens ska förstå ens stil! Jag tycker det blir jättefint med ert vita skrivbord!

Sofie heter jag... sa...

Tack alla snälla rara för dom fina kommentarerna om skrivbordet. Har inte hunnit fått det på plats än och handtag saknas fortfarande. Sonen har dock bordet det för längesen, trots att det står mitt på golvet i hans rum *ler* Han har redat hunnit måla en hel hög med teckningar. Stackarn att han inte fått ett skrivbord tidigare...

Hoppas ni får en härlig lördag! Här skiner solen och det blir förhoppningsvis en tur i skogen :-)
Kramar Sofie

etthusivitt sa...

Vilken fin blogg du har! Gillade jättemycket av dina saker som du visar. Länkar gärna dig om det är ok? Kram, A