onsdag 2 maj 2007

Från groda till prins!

Eller ja, halvvägs i alla fall. Jag pratar om min fina skänk som jag fyndade i en antikaffär i lördags.Äntligen var det långa sökandet efter den perfekta skänken över!

Fynd och fynd kan i och för sig diskuteras, jag fick konstiga blickar av han där hemma när jag släpade ut skåpet ur bilen....

Skänken den hittade jag som sagt i en antikaffär, fast det hade blivit förvisat till att stå utomhus under en presenning med en massa bråte över sig. Jag tog det genast till mitt hjärta och såg dess potential.
Stilen, måtten, allt var perfekt tyckte jag.

Fast vädret hade ju gjort sitt till, det hade gått upp fukt i benen och där färgen hade lossnat, så det var inte i det bästa skicket.
Men med lite vilja och hjälp från min käre bror och sambo, som tittade förbi, fick jag det snabbt trärent och sedan åkte slipmaskinen fram.

Kom också ganska snabbt på att min pappa som är en händig man, kanske kunde hjälpa mig att göra några nya snygga ben istället för de fula fuktskadade som satt där.
Sagt och gjort, jag involverade även pappsen och efter ytterligare två dagar stoltserar nu min skänk på nya fina ben *ler*

Visar lite före bilder, till helgen ska det få en fin vit kulör och nya beslag.
Någon som kan rek. en bra och lättarbetad färg?



4 kommentarer:

Anonym sa...

Måste skratta lite när jag läser din blogg, du har ju väldigt bra smak! Jag har spegeln, rosie-möblerna fr Mio, avlutad byrå/skänk, liknande silverlampa (med veckad skärm) fast min är fr Ilva..... Kommer snart sätta upp vitmålad panel i hallen (har också en övertalningskampanj, jag lyfter fram hur praktiskt det är med panel när man har barn :-D)Hihi vad är det man säger "Great mind think alike" :-)

StellaPolaris sa...

Hej jag hittade din blogg på nyligen.se och klickade på den...nu har jag inte läst ALLT...men så lustigt att vi valt samma layout. Trevligt och intressant så långt jag läst. Har en fråga, hur får du in en besöksräknare? Jag har letat till vansinne men inte hittat någon. Tänker lägga en länk till din blogg på min/ha det!

SOFIE sa...

Anonym : Haha, jag instämmer =0)
Åhh vad jag skulle vilja kika in i ditt hem, blev jättenyfiken nu ju!
Kram Sofie

Anonym sa...

Jag instämmer i ett av de tidigare inläggen. Övertalning i stil med "panel+barn+vitt=praktiskt som attan" pågår även hemma hoss oss...

Angående färgtips kan jag förmedla detta vidare (som jag också själv har provat). Kanske är det inte någtonting nytt under solen, men jag säger det ändå.

Måla med V-slip. Därefter tar du stålull och bearbetar ovansidan av skänken (där du kommer att slita en del med krukor etc). Detta gör man inte för att i första hand nöta bort färgen, utan för att "sluta porerna". Ytan blir stenhård, inte blank och plastig, bara oerhört tålig. Det kan man göra exempelvis på skivan till ett skrivbord. Det blir en härligt matt känsla, inte nytt plastigt ommålat, utan så där lagom gammalt, nött och därtill tåligt!

Och som vanligt, det bästa är ju att om man inte gillar resultatet går det bara att måla över - det är ju en slip/grundfärg endast... :)

Lycka till!

/Skrotan